Nissan Murano


Nissan Murano


Desi poate sa para ascuns intr-o gama de off-roadere veritabile care ies in evidenta prin capacitatile lor in teren accidentat, Nissan Murano este un model extrem de important pentru constructorul japonez. Si nu numai. Murano este atat muza stilistica pentru restul modelelor Grupului Renault (conceptul Dacia Duster de la Geneva 2009 avea fata preluata direct si fara menajamente de la Murano), cat si baza de dezvoltare a gamei superioare Infiniti, fiind ruda apropiata cu sportivul FX. Pana la urma, Nissan il prezinta ca pe un crossover, iar cele cateva zile la bordul versiunii de echipare de top a modelului japonez ne-au aratat ca Murano poate fi considerat fara probleme un soi de versiune entry-level al lui Infiniti FX. Explicatiile vin imediat.

Motor / Transmisie

Versiunea anterioara a lui Murano a avut aceeasi problema pe care a avut-o pana nu demult si Mazda CX-7: singurul motor disponibil in gama era o unitate pe benzina. Si nu e neaparat un lucru care a facut rau (Murano a sarit de la 48.000 de unitati vandute in 2003 la 81.000 in 2006), ci unul care lasa loc de si mai bine. Nissan a rezolvat problema la Geneva, cand a anuntat ca noul Murano primeste un motor diesel care se va alatura in gama motorului V6 pe benzina de 3.5 litri imbunatatit pentru modelul actual. Pana sa punem mana pe diesel, am testat insa benzina. Motorul de 3.5 litri de sub capota lui Murano dezvolta 252 de cai putere la 6000 rpm si 334 Nm la 4000 rpm, cu peste 20 de cai mai mult decat ceea ce cunosteam de pe generatia anterioara. Motorul este cuplat de aceasta data la o cutie CVT cu sapte trepte, singura disponibila pe noua generatie a crossover-ului japonez. Colaborarea dintre unitatea pe benzina si cutie este una foarte interesanta: in timp ce motorul ar avea toate caracteristicile necesare pentru a fi unul destul de sportiv, cutia este inclinata mai degraba inspre confort. Nu veti gasi pe noul CVT dezvoltat de Nissan imbrancelile dinamice pe care le regasiti pe Infiniti, de exemplu, si nici alura atletica pe care o imprima un comportament de acest tip. Va veti bucura insa de o cutie care va va face sa uitati cunoscutele "sughituri" ale automatelor din momentul schimbarii de rapoarte, transmisia dand dovada de eleganta si rafinament. Evident, la kick-down, cutia isi incoarda muschii si ii permite motorului sa urce brusc turatiile pentru a-ti confirma ca sub capota ai la dispozitie peste 250 de cai putere. Foarte interesant este faptul ca motorul de 3.5 litri se aseamana foarte mult in oras cu cel de 3.7 litri de pe varul mai mic Infiniti EX, testat de noi, si are un comportament aproape identic la regim jos de turatii cu cel al lui FX37. Diferentele se simt abia la regim inalt sau la iesirea de pe strazile orasului, acolo unde plusul de aproape 70 de cai putere isi face cu adevarat simtita

 

Consum

Consumul lui Murano depinde foarte mult - mai mult decat in cazul altor model de segment apropiat - de regimul de turatii la care supui masina. In mod normal, daca nu bruschezi pedala si reusesti sa intri in ritmul orasului fara a apela la manevre radicale, consumul mediu citadin al lui Murano se aseaza undeva la 16 litri/100 km, cu doar un litru mai mult decat ne arata Nissan in cartea tehnica a modelului. Daca incerci insa sa scoti cat mai mult din motor, consumul urca pana la peste 20 de litri. Cifrele se inmoaie evident cand vorbim de rularea in afara orasului, unde o abordare linistita va poate duce la destinatie cu un consum de 10 litri/100 km. Si aici avem insa valori diferite in functie de rulare, deoarece o aruncare mai sportiva in viraje urca cifrele de consum pana la 14-15 litri/100 km. Pana la urma, intr-un calcul matematic facut la rece, valorile nu fac decat sa se incadreze in media segmentului, determinandu-l pe Murano sa intre cu succes intr-o poza de grup din care mai fac parte Lexus RX, ML 350, BMW X6 xDrive35i, Cayenne 3.6 litri V6 sau, ceva mai jos in gama, Hyundai ix55 3.0 V6 si chiar Mazda CX-7 2.3i, acesta din urma facand insa parte dintr-un segment inferior din punctul de vedere al dimensiunilor.

Performante

Exceptand versiunea de 3.0 litri a lui X6 de care am adus vorba anterior, Murano impresioneaza placut la capitolul performante, fiind mai rapid la accelerarea 0-100 km/h decat toate celelalte modele - rivali directi sau nu - enumerate anterior. Practic, cele 8 secunde de care are nevoie Nissan Murano pentru a atinge prima suta de kilometri pe ora ne-au facut sa ne concentram pe analiza comparativa a maselor. Rezultatul era oarecum logic si subliniaza unul dintre motivele pentru care Nissan isi denumeste modelul un crossover: Murano este cu 0.4 secunde mai rapid decat ML si 0.5 secunde mai rapid decat Cayenne deoarece are o masa mai scazuta cu peste 200 de kilograme decat cea a celor doua modele germane. La capitolul viteza maxima, Murano nu se mai prezinta atat de bine, cei 210 km/h afisati in cartea tehnica situandu-se undeva la mijlocul valorilor afisate de modelele specificate mai sus.

Interior

Unul dintre avantajele lui Murano este faptul ca, atunci cand urci la volan, modelul japonez nu iti da impresia ca te-ai fi urcat intr-un Nissan. Nu e vorba de o subestimare a valorii materialelor si designului japonezilor, departe de mine aceasta idee. Insa in Murano, mai mult decat in cazul celorlalte modele Nissan, ai impresia ca te-ai urcat intr-un Infiniti ceva mai putin finisat si dotat. Asezarea comenzilor principale este identica, monitorul central este preluat fara menajamente de pe gama EX/FX, volanul si comenzile computerului de bord au fost si ele mutate fara schimbari majore pe Murano. Evident, scotand din ecuatie motorul mai slab, prima intrebare care-ti vine in minte cand iei loc intr-un Murano, tii in mana cheia cu senzori de proximitate (care si ea e identica) si privesti in monitorul care preia imaginile camerei de marsarier este simpla: de ce ai da cu 10.000 de euro mai mult pe un Infiniti cand primesti relativ aceleasi elemente pe un Murano? Putin mai tarziu, dupa un test de weekend cu modelul Nissan, am primit si raspunsul: pe langa faptul ca, la acest nivel, un entry-level ar avea exact acelasi pret (fara a afecta insa imaginea si pozitionarea Infiniti), modelul Nissan pare a fi un junior care, atunci cand va creste, va deveni un SUV de lux cu adevarat. De exemplu, ai spatiu berechet, insa scaunele din fata ar fi putut sa fie ceva mai profilate si mai bine "decupate" pentru a da impresia ca sunt complete. E adevarat, am beneficiat in testul nostru de versiunea de top de echipare a modelului japonez, astfel incat intreaga judecata a fost realizata cu pornire de la o versiune care costa, la baza, 53.700 de euro cu TVA inclus. Avand in vedere diferentele mici fata de concurenta directa la capitolul calitate si materiale, pretul lui Murano este insa foarte bun in comparatie cu modelele de dimensiuni si cu performante relativ asemanatoare.

Tinuta de drum

Nissan a schimbat suspensiile lui Murano pentru a doua generatie a modelului sau, puterea sporita a motorului gasindu-si un aliat in comportamentul dinamic foarte interesant al modelului nipon. In principiu, regula de baza pe care au marsat inginerii Nissan atunci cand au dezvoltat Murano s-a bazat pe imprimarea unui comportament stradal de top in detrimentul unui comportament off-road care sa atraga clientii determinati sa urce muntii pe plan vertical. Alfel spus, desi dispune de un sistem de tractiune integrala care in mod normal impinge cea mai mare parte a puterii inspre puntea fata, dar poate egala marimile pana la 50/50 pentru fata/spate, Murano utilizeaza acest pachet ca pe un bonus care ii imprima un comportament stradal si mai bun. E adevarat, cei care se vor trezi in mijlocul unor furtuni sau zapezi de doi metri prin munti vor putea sa incerce sa abordeze problema prin apasarea butonului Lock, care blocheaza diferentialul si transforma Murano intr-un off-roader de ocazie, insa nu aceasta este principala sarcina din fisa de post a modelului Nissan. Pe virajele luate in viteza, Murano se comporta mai bine decat multe dintre SUV-urile testate anterior de Automarket. Exista si un revers al medaliei: gropile aparute in urma iernii grele la care a fost supus Bucurestiul ne-au facut sa intelegem ca un set de suspensii polivalente este departe de a se fi inventat. O veste buna pentru inginerii viitorului.

Vizibilitate

Murano nu ridica mari probleme legate de vizibilitate. Specific segmentului din care face partem vizibilitatea in zona stalpului din stanga al parbrizului are de suferit la manevrele scurte realizate in oras, insa caracteristica nu face decat sa ne arate apartenenta modelului la segmentul sau. In schimb, camera posterioara si sistemul de camere asezate de jur-imprejur care permit vizualizarea masinii de sus la manevrele de parcare face toti banii. Recunoasteti personajul? Exact, este vorba de un alt sistem preluat de la fratii mai mari si premium de la Infiniti. Oportunistul Murano nu s-a sfiit insa sa imprumute acest sistem. Avantaj la primire.

Tehnologie

Nu stim cum arata un Murano "chel", insa versiunea de top pe care am testat-o beneficia de cele mai diverse si noi elemente tehnologice si multimedia care puteau fi prezente pe modelul japonez. Deja am enumerat cheia cu senzori de proximitate, sistemul de camere de control si cutia Xtronic CVT. Totusi, merita adus in discutie sistemul audio Bose cu 11 boxe, amplificator, magazie de 6 CD-uri, radio CD si Bluetooth disonibil standard pentru versiunea de echipare Ultimate, reglajele electrice complexe ale scaunelor fata, plafonul panoramic cu trapa electrica disponibil de asemenea in dotarea nivelului de echipare testat sau deschiderea electrica hayonului. Tot la capitolul tehnologie indreptata inspre confort se incadreaza si scaunele fata si spate incalzite sau modul electric de rabatare a scaunelor posterioare. Lipsesc insa sistemele de siguranta aditionale care sa permita acordarea unei note maxime la acest capitol.

Design

Nissan Murano a fost, inca de la prima sa generatie, un model care a atras privirile. Liniile sale de SUV-coupe si fata agresiva au atras unii dintre cei mai fideli clienti din piata, studiile realizate de producatorul japonez aratand ca foarte multi dintre cei care s-au indreptat spre Murano in trecut vor alege din nou Murano in viitor. Ei bine, pentru ca ai nevoie de argumente solide pentru a justifica un astfel de grad de fidelizare a clientilor, Nissan a schimbat la Murano exact ceea ce trebuia pentru ca acest crossover sa devina mai bun. In primul rand, modificarile esentiale la nivel estetic exterior s-au lasat asteptate, un lucru perfect normal daca avem in vedere faptul ca prima generatie Murano parea - inca de la lansare - un concept scapat pe strazi. De aceasta data, vorbim de o grila noua, de blocuri optice care s-au mutat din plan vertical in plan orizontal, de bosaje mai mari ale aripilor si de o linie laterala de profil care incepe in fata si continua pana in spate, aceasta avand rolul de a sublinia caracterul atletic al modelului nipon. Schimbarile lasa sa se vada noile linii, insa afirma apasat faptul ca noul Murano este un Murano in adevaratul sens al cuvantului. Pana la urma, schimbarile in ceea ce-l priveste pe Nissan Murano nu se refera neaparat la modelul japonez. Daca in 2003 aparea pe o piata virgina, Murano are acum o multime de adversari interesanti. Dar diversitatea promovata de Nissan implicit prin designul lui Murano este un atu al modelului japonez intr-un segment care sufera la capitolul originalitate expresiva.